Zo verbind je je spreadsheets met een database in de cloud

ict

[ad_1]

Spreadsheets zijn waardevol voor het organiseren en beheren van klantgegevens, vooral voor kleinschalige bedrijven die werken met kleine datasets met weinig complexe relaties.

Naarmate je gegevens groeien en complexer worden, met meer gebruikers die er toegang toe moeten hebben, wordt het beheren van gegevens met spreadsheets erg inefficiënt. Ook is het observeren en bijhouden van wijzigingen in een spreadsheet ingewikkelder, wat vaak resulteert in meerdere versies van je gegevens.

Cloud-based databases maken beter gegevensbeheer mogelijk door een platform te bieden voor het benaderen, beheren en organiseren van je gegevens.

Dit artikel laat zien hoe je populaire spreadsheetprogramma’s, Microsoft Excel en Google Sheets, kunt verbinden met cloud-hosted databases MariaDB, MySQL en PostgreSQL om gegevens beter te beheren.

Vereisten

Om deze tutorial te kunnen volgen, moet je over het volgende beschikken:

De essentie van spreadsheet- en database-integratie

Op Cloud gebaseerde databases bieden organisaties een database-as-a-service (DBaaS), waardoor ze databases kunnen hosten, implementeren en beheren zonder dat er tijd en middelen nodig zijn om hardware aan te schaffen, te configureren en te onderhouden.

Enkele van deze databases zijn:

  • PostgreSQL – een robuuste open-source relationele database die bekend staat om zijn betrouwbaarheid, uitbreidbare functies en hoge prestaties. Het ondersteunt integratie met talloze tools en technologieën, waardoor je schaalbare applicaties kunt bouwen.
  • MySQL – een populaire open-source relationele database die gebruikers schaalbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid biedt voor het bouwen van SQL en NoSQL toepassingen. Het biedt een goed presterende, beschikbare database voor bedrijfskritische toepassingen tegen een lage prijs.
  • MariaDB-MariaDB is een andere open-source relationele database die grote of kleine hoeveelheden gegevens aankan, waardoor het een betrouwbare keuze is voor de meeste bedrijven. Hoewel het veel overeenkomsten heeft met MySQL, is het schaalbaarder en heeft het een snellere zoeksnelheid, waardoor het zeer geschikt is voor prestatie-kritische werklasten.

Cloud-gebaseerde databases zorgen voor ononderbroken bedrijfsactiviteiten door tal van functies, zoals automatische back-ups, versiebeheer en herstel na calamiteiten. Extra voordelen zijn:

  • Schaalbaarheid
  • Flexibiliteit
  • Bedrijfsflexibiliteit
  • Beveiliging
  • Kostenbesparingen

Dankzij tools als Kinsta kun je PostgreSQL, MySQL en MariaDB instances in enkele minuten opzetten. Kinsta biedt toegang tot een in de cloud gehost databasesysteem, dat je kunt gebruiken om deze tutorial risicoloos en gratis te volgen.

[ad_2]

https://kinsta.com/nl/blog/cloud-spreadsheet-integratie/