Zo bewerk je de header van je WordPress site zonder plugins

ict

[ad_1]

Ze zeggen dat het belangrijk is om een goede eerste indruk te maken. Wanneer bezoekers op je website komen, begint de eerste indruk helemaal bovenaan – bij de header van de pagina.

Developers van WordPress thema’s zijn niet verplicht om een header template toe te voegen, maar het komt zelden voor dat een site er geen heeft. Sinds het begin van het web is “header” de gebruikelijke term voor een blok HTML dat essentiële elementen bevat die bezoekers boven aan pagina’s verwachten te vinden. Deze bevat vaak:

  • Branding: Dit kan de sitenaam zijn en vaak ook een logo. Het gebruik van kleur, afbeeldingen of video in de header kan die branding versterken.
  • Primaire navigatie: Als je website meer dan één pagina heeft, zullen bezoekers waarschijnlijk op zoek gaan naar een navigatiemenu bovenaan elke pagina.
  • Secundaire navigatie: Secundaire navigatie kunnen alle links zijn die onafhankelijk zijn van de huidige locatie van een gebruiker in de primaire menuhiërarchie. Denk aan een “login” knop en icoontjes die linken naar social media accounts of een winkelwagentje.
  • Zoeken: Als je website zoeken ondersteunt, hoeft het invoervak voor zoeken niet in de header te staan, maar bezoekers zullen er zeker niet naar zoeken in de footer.

Het WordPress CMS kan dynamisch componenten zoals headeren genereren door de opmaak in thematemplates te combineren met inhoud uit een database – zoals links naar een logo en menu-items – en deze in elke pagina te injecteren.

Het WordPress thema-ecosysteem biedt een rijke keuze aan ontwerpen voor bijna elke website. Met tienduizenden thema’s om uit te kiezen op verschillende marktplaatsen, kan het kiezen van de beste voor jouw doel al snel een hele klus blijken.

Maar als je uiteindelijk een thema kiest en installeert, wordt er van je verwacht dat je op zijn minst een aantal onderdelen aanpast – zoals de header – om je eigen stempel op de site te drukken.

Laten we eens kijken hoe je dat kunt doen.

Blok vs klassiek: Een strijd tussen twee soorten thema’s

Hoe je de header van je WordPress site aanpast, wordt bepaald door hoe het thema is opgebouwd (en soms hoeveel je wilt aanpassen). Er zijn drie manieren om de header van een site aan te passen, die eigen zijn aan WordPress:

  • De Site Editor gebruiken: WordPress 5.0 introduceerde een Block Editor voor website-content die bekend staat als Gutenberg. Met de release van WordPress 5.9 werd het blokconcept uitgebreid naar thematisering en werd het een robuuste optie voor volledige sitebewerking, Full Site Editing. De Site Editor en de mogelijkheid om de verschillende onderdelen van een websitethema op te bouwen met HTML-gebaseerde componenten brachten ongekende flexibiliteit naar native WordPress maatwerk.
  • De WordPress Customizer gebruiken: We willen je niet het gevoel geven dat je oud wordt, maar thema’s die alleen kunnen worden aangepast met behulp van de ooit baanbrekende Customizer en bijbehorende widgets worden inmiddels “klassieke” thema’s genoemd. Ondanks de retro-achtige naam worden er nog steeds nieuwe thema’s in klassieke stijl uitgebracht, naast de duizenden die al op de markt zijn. Vergeleken met de Site Editor en Block thema’s, bieden de Customizer en Classic thema’s minder opties om je header aan te passen.
  • Themabestanden direct bewerken: Jij (of iemand die je om hulp vraagt) hebt enige basiskennis van PHP nodig om de code in klassieke WordPress themabestanden te bewerken, maar het is een oplossing als de Customizer niet kan leveren wat je nodig hebt voor de header van je site.

Wat we hier niet behandelen is het aanpassen van headeren in externe WordPress paginabouwers zoals Divi of een aantal plugins die speciaal zijn ontworpen om website headeren (en footeren) aan te pakken. Deze plugins kunnen de moeite waard zijn als je voor je enige optie de themabestanden direct moet bewerken en je PHP-programmering wilt vermijden.

[ad_2]

https://kinsta.com/nl/blog/bewerken-wordpress-header/