De WordPress wp_is_mobile() functie: is die nog nuttig?

ict

[ad_1]

In het voorjaar van 2012 werd WordPress versie 3.4 uitgebracht. Naast de introductie van de Theme Customizer en de mogelijkheid om Tweets automatisch in te voegen, voegde versie 3.4 ook een functie toe die ontwikkelaars konden gebruiken om te testen of een websitebezoeker verbinding maakte vanaf een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet.

Die functie – wp_is_mobile() – verscheen op een moment dat het bekende “Retina Display” dat Apple had gelanceerd voor de iPhone 4 een magere 640 x 960 pixels had. Toen de iPhone 5 een paar maanden na WordPress 3.4 op de markt kwam, bereikte het beeldscherm van de telefoon 640 x 1.136 pixels – nog steeds ver verwijderd van de beeldschermen van moderne smartphones en tablets, die de grenzen tussen mobiele en desktop beeldschermen vervagen.

Dus, heeft wp_is_mobile() vandaag de dag nog enig nut?

Het doel van de wp_is_mobile() functie

In 2012 was browserondersteuning voor CSS media queries die responsief webdesign mogelijk maken nog relatief nieuw. (Echt nieuw voor gebruikers van Microsofts Internet Explorer browser!) Maar het mogelijk maken van paginalayouts die zich aanpassen aan verschillende viewport-afmetingen was niet het doel van wp_is_mobile().

De functie maakt geen onderscheid tussen telefoons en tablets en is zich totaal niet bewust van de beschikbare pixels in de browser van een bezoeker. In plaats daarvan was wp_is_mobile() bedoeld als een hulpmiddel waarmee ontwikkelaars bandbreedte konden optimaliseren wanneer ze reageerden op mobiele apparaten die vaak te weinig kracht hadden en mogelijk in handen waren van gebruikers die hun telecomproviders betaalden voor gegevensoverdracht.

Nu telefoons en tablets krachtiger zijn dan veel desktops die in 2012 beschikbaar waren, is het beperken van bandbreedte misschien minder belangrijk, maar er zijn nog steeds use cases voor een functie die de wereld eenvoudigweg in tweeën deelt: mobiele apparaten en al het andere.

De wp_is_mobile() functie in actie

De WordPress wp_is_mobile() functie retourneert true wanneer deze wordt uitgevoerd als het resultaat van een verzoek van browsers op de meeste smartphones en tablets (inclusief de Kindle). Het klassieke voorbeeld van de functie die verschillende inhoudsstromen genereert in PHP ziet er dus zo uit:

<?php if( wp_is_mobile()){ ?>

    <p>This content is for mobile devices</p>

<?php } else { ?>

    <p>This content is for desktops (and laptops).</p>

<?php } ?>

Als je de uitvoer van je website echt moet optimaliseren voor mobiele apparaten (waarschijnlijk om de benodigde bandbreedte te minimaliseren), dan kan de bovenstaande techniek worden gebruikt in themabestanden om geheel verschillende structuren uit te voeren voor mobiele en desktop pagina’s.

[ad_2]

https://kinsta.com/nl/blog/wp-is-mobile-functie/