Een SaaS bedrijf laten groeien

ict

[ad_1]

Een jaar na mijn eerste artikel over het zonder financiering van buitenaf een startup te beginnen, heb ik besloten om nog een artikel te schrijven over de uitdagingen en lessen die we hebben geleerd tijdens het laten groeien van ons SaaS bedrijf. En ook over hoe je van je eerste klant naar je eerste 1.000 klanten gaat.

De reden dat ik heb besloten om een tweede deel te schrijven is niet alleen omdat ik nog veel meer te vertellen heb, maar ook omdat de feedback die ons team kreeg fantastisch was! Jullie vonden het artikel geweldig, lieten een heleboel reacties achter en deelden bovendien jullie eigen verhalen. Veel ervan waren dezelfde dagelijkse uitdagingen als waar wij mee te maken hebben en het moedigde me aan om opnieuw te gaan schrijven, zodat jullie kunnen zien wat voor ons heeft gewerkt.

Mocht je het eerste deel gemist hebben, dan kun je hier kijken: 16 lessen die we hebben geleerd toen we Kinsta van $0 naar miljoenen in omzet lieten gaan. Lees ook zeker onze diepgaande gids over SaaS marketing.

bootstrapping startup
bootstrapping startup

Diep van binnen hoopte ik dat het artikel populair zou zijn en buzz zou genereren, maar de resultaten overtroffen mijn stoutste dromen!

Op het moment dat het werd ingediend bij Hacker News begon het clicks, upvotes en reacties te krijgen. Twee uur later stond het op #1 en had het artikel 300-400 gelijktijdige bezoekers! Omdat we Applicatie Hosting, Database Hosting en Managed WordPress Hosting bieden en onze technici hun vak verstaan, hadden we geen technische problemen om de site in de lucht te houden. Oef 😄

Honderden gelijktijdige bezoekers
Honderden gelijktijdige bezoekers

Tienduizenden bezoeken, 315 upvotes en 105 reacties later was ik ervan overtuigd dat transparante artikelen over het laten groeien van een bedrijf het soort content is waar jullie als oprichters in geïnteresseerd zijn en waar we allemaal van kunnen leren. Dus hier zijn we weer!

In het eerste artikel heb ik 16 belangrijke lessen behandeld die ons hebben geholpen om niet alleen het bedrijf te laten groeien en de ARR (Annual Recurring Revenue) te verhogen, maar ook hoe we dat hebben gedaan zonder investeringen van buitenaf. We kregen tractie in een sector die wordt gedomineerd door miljardenbedrijven.

Toen we in 2013 besloten om Kinsta te proberen, konden we ons niet voorstellen dat we ooit 1.000 betalende klanten zouden hebben. Het is nu begin 2019 en we hebben deze eerste, maar zeer belangrijke mijlpaal al ruimschoots overschreden.

Ik wilde dit getal niet opzij schuiven het toevoegen aan de titel van dit artikel, omdat het een soort magisch getal is, nietwaar? Het voelt goed om te zeggen “Hé, ik heb duizend klanten!” En als je 1.000 kunt bereiken, kom je bij 10.000, 50.000 en zo verder. 😉

Er is niets bevredigender als bedrijf dan helemaal vanaf niks te beginnen en je klantenbestand in de loop van de tijd voortdurend te zien groeien. Maar als je eenmaal die magische 1.000 klanten hebt bereikt, kun je niet gewoon achterover leunen en ontspannen. In veel opzichten is het net zo uitdagend als de begindagen van het bedrijf. Je hebt alleen te maken met andere uitdagingen zoals het constant aannemen van personeel, het managen van je groeiende team, het omgaan met financiën en een ingewikkelder productontwikkelingscyclus.

Hopelijk kunnen de volgende lessen en inzichten je helpen om je bedrijf snel te laten groeien naar 1.000 klanten en meer. Sommige van de volgende ideeën klinken misschien als een cliché, maar ik zal context toevoegen om je te helpen mijn punten beter te begrijpen en te valideren. Laten we beginnen!

Het enige en belangrijkste punt: Los een probleem op

Ik loog niet over de clichés! Ik weet het, maar kun je je voorstellen hoeveel startups er elke dag mislukken omdat ze geen probleem oplossen? Als ze een mooi en cool uitziend product of hulpmiddel hebben, betekent dat nog niet dat de markt het zal waarderen of überhaupt nodig heeft. En als ik zeg waarderen, dan bedoel ik door betalende klanten te worden. Mensen die hun portemonnee openen en hun creditcardgegevens invoeren.

Creditcardgegevens invoeren
Neem mijn geld (Afbeeldingsbron: Imgur)

Hoe kun je iemand overtuigen om te betalen voor een dienst? Simpel, zoek en los hun pijnpunt op.

Oké, maar wat betekent dat precies? Een pijnpunt dat je oplost helpt hen een of meer van de volgende dingen te doen:

  1. Geld besparen
  2. Tijd besparen
  3. Hen helpen geld te verdienen

Als je een oplossing hebt gevonden voor een van de bovenstaande punten, dan heb je een bedrijfsidee! Als je er twee oplost, heb je een troef in handen. Alle drie? Dan heb je misschien de jackpot gewonnen.

Als startup moet je een probleem oplossen! Alleen dan halen mensen hun creditcard tevoorschijn. 💳Klik om te tweeten

Ik had meer context beloofd, dus hier is een voorbeeld. Bij Kinsta bieden we applicatie-, database- en managed WordPress hostingdiensten. Dit is een premium oplossing met veel voordelen.

1. We besparen onze klanten geld. Hoe? Ze hoeven geen dure en ervaren systeembeheerder in te huren om hun websites en servers te beheren. Dat doen wij voor hen.

2. We besparen onze klanten tijd. Veel tijd! Hoe? Als ze technische problemen op hun website ondervinden, zijn ze slechts één klik verwijderd van hulp. Binnen een minuut neemt een van onze supportmedewerkers contact met ze op om een kijkje te nemen. Ze hoeven het antwoord niet te Googlen, naar Stack Overflow te gaan of een technisch onderlegde vriend te bellen. We zijn 24/7 beschikbaar.

Iedereen die wel eens iets geprogrammeerd heeft dat te ingewikkeld voor hem of haar was, kan zich inleven in het gevoel de weg kwijt te zijn, heel erg gefrustreerd, en uren verspild te hebben door alles te proberen wat je weet om dat iets te laten werken.

Klanten hoeven bij ons ook geen softwareversies bij te werken, servers te optimaliseren voor WordPress, backups te maken, een DDoS aanval te blokkeren, WordPress caching in te stellen of de site te monitoren op malware. Wij zorgen voor dit alles. Hoe meer sites ze bij ons hosten, hoe meer tijd we ze besparen. En daar betalen ze graag voor!

3. We helpen onze klanten geld te verdienen. We werken samen met veel webontwikkelingsbureaus, websiteonderhoudsbureaus (WP Buffs, WP-Tonic, SkyrocketWP) en ontwerpbureaus. Door webhosting uit te besteden kunnen zij zich richten op hun kernactiviteiten en worden ze niet afgeleid door deze extra maar noodzakelijke taken zoals het beheren van servers voor hun klanten. Wij handelen dit deel van hun bedrijf af en zij kunnen vervolgens nieuwe klanten en projecten aannemen. Aan het eind van de maand verdienen ze dus meer geld. En als ze gebruik maken van ons affiliateprogramma kunnen ze maandelijks terugkerende inkomsten verdienen!

Dus zoals je ziet lossen wij problemen op. Webhosting is een saaie branche (tenminste vanuit het perspectief van de gebruiker), maar wij lossen de problemen op waar de meeste website-eigenaren elke dag mee te maken hebben. Daarom zijn ze bereid om zich maandelijks aan ons te blijven verbinden.

Dit zou het doel van je bedrijf moeten zijn. Mensen elke maand laten betalen voor je dienst of product omdat het waarde biedt. Maandelijks terugkerende inkomsten zijn de basis van alle SaaS bedrijven. MRR is een van mijn favoriete woorden. 😄



[ad_2]

https://kinsta.com/nl/blog/saas-bedrijf-laten-groeien/