Hoe installeer je Matomo op je WordPress site?

ict

[ad_1]

Google Analytics 4 (GA4), de nieuwste versie van Google’s reeks analysetools, heeft nogal gemengde reacties gekregen vanwege de vernieuwde interface en functies. Veel website-eigenaren, marketeers en iedereen daartussenin die gewend is aan het vertrouwde comfort van Universal Analytics zijn verschillende problemen tegengekomen met GA4.

En dat is nog zacht uitgedrukt.

Er zijn tal van problemen opgedoken, variërend van lange vertragingen in de gegevens tot een gebrek aan het overzetten van custom rapporten van het oude platform.

Als gevolg daarvan hebben veel mensen moeite gehad om te wennen aan de functies van GA4, waardoor ze op zoek zijn gegaan naar alternatieven.

Vandaag bespreken we zo’n alternatief: Matomo.

Dit GA4 alternatief biedt een fris alternatief voor diegenen die gedesillusioneerd zijn door de complexe verschuivingen in de analysetools van Google. We bekijken waarom het een goede optie is, hoe je het instelt en hoe je je gegevens van Google Analytics overzet naar deze tool.

Waarom Matomo kiezen in plaats van GA4?

Matomo is een alternatief voor GA4 dat prioriteit geeft aan gegevensprivacy.
Matomo is een alternatief voor GA4 dat prioriteit geeft aan gegevensprivacy.

Er zijn vier belangrijke redenen waarom Matomo eruit springt als GA4 alternatief. En het komt allemaal neer op hoe het omgaat met deze belangrijke gebieden:

  • Privacy en gegevens
  • Geïntegreerde features
  • Kosten
  • Flexibiliteit

Privacy en data-eigendom

Op het gebied van privacy en data-eigendom steekt Matomo met kop en schouders boven Google Analytics uit. Matomo biedt 100% eigendom van de gegevens, wat betekent dat alle gegevens die via het platform worden verzameld alleen van jou zijn en niet door derden worden gebruikt.

Dit staat in schril contrast met GA4, waar Google gegevens mogelijk kan gebruiken voor verschillende doeleinden, waaronder adverteren. Matomo’s benadering van gegevensprivacy biedt een welkom groot verschil en biedt functies die in lijn zijn met strenge wetten voor gegevensbescherming zoals GDPR en CCPA:

Deze privacyfeatures zorgen ervoor dat je kunt werken zonder toestemming voor tracking in bepaalde rechtsgebieden, waardoor het naleven van deze wetten veel eenvoudiger wordt.

Geïntegreerde features

Matomo overtreft GA4 als het gaat om de analyticsfuncties waarmee het integreert. Het biedt standaard tools zoals heatmaps en sessie-opnames zonder extra tools of abonnementen.

Deze functies maken het veel gemakkelijker om diepere inzichten te krijgen in het gedrag van gebruikers op je site. GA4 daarentegen vereist externe tools voor vergelijkbare analyses, wat kan leiden tot extra kosten en integratieproblemen.

Kosteneffectiviteit

Matomo biedt een meer kosteneffectieve oplossing, zeker gezien de verborgen kosten van GA4. Matomo’s open-source platform betekent dat er geen licentiekosten zijn en het biedt een gratis versie met veel mogelijkheden.

Natuurlijk is GA4 gratis, maar het is goed om te weten dat je betaalde tools moet toevoegen om dezelfde featureset te krijgen.

Flexibiliteit

Voor bedrijven die op zoek zijn naar meer controle en maatwerk over hun analytics setup, biedt Matomo ook een On-Premise optie waarmee je analytics op je eigen servers kunt hosten.

Omdat Matomo on-premise op jouw servers wordt gehost, zijn de gegevens nauwkeuriger.
Omdat Matomo on-premise op jouw servers wordt gehost, zijn de gegevens nauwkeuriger.

Dit zou een geweldige optie zijn voor diegenen die er zeker van willen zijn dat hun data nooit hun gecontroleerde omgeving verlaat. Dat alleen al maakt Matomo een uitstekende keuze voor organisaties die datagevoeligheid en compliance boven alles stellen.

[ad_2]

https://kinsta.com/nl/blog/matomo-analytics/